Med sosial kompetanse i barnehagesekken

Å utvikle sosial kompetanse er en kompleks evne som utvikler seg i takt med språket og den kognitive utviklingen. Samtidig er barn svært ulike i sin utvikling og modning, og vil trenge ulik grad av støtte fra voksne. Både mor , far og ansatte i barnehagen spiller en viktig rolle i barns liv. Det er viktig å lære barn å være sammen på en positiv måte , samt å kunne samhandle med barn og voksne på en konstruktiv måte.

For å utvikle sosial kompetanse må barnet mestre ferdigheter innen fem områder

1. Empati og rolletaking – innlevelse i andre menneskers følelser og forståelse for andres perspektiver og tanker.
2. Samarbeide. Prososial atferd – positive sosiale holdninger og handlinger som å hjelpe, oppmuntre, dele med andre, anerkjenne, inkludere, vise omsorg for osv.
3.Selvkontroll – å kunne utsette egne behov og ønsker i situasjoner som krever kompromisser og felles avgjørelser, tinnordne seg, takle konflikter og å vente på tur.
4. Selvhevdelse – hvordan en kan hevde seg selv og egne meninger på en god måte, og tørre å stå imot gruppepress og ta initiativ til, eller bli med i, lek og samtaler som allerede er i gang.
- Lek, glede og humor – å kunne skille lek fra annen aktivitet, tolke lekesignaler, og å la seg rive med og føle glede, slappe av, spøke og ha det moro.

5. Selvkontroll. Det kunne justere seg etter omgivelsene og sine emosjoner.

Det er balanse mellom disse ferdihetene som utgjør sosial kompetanse. Sosial kompetanse må læres  på ulike arena som hjemme, fritid og i barnehagen.

Med sosial kompetanse i barnehagesekken kan vi forebygge mobbing, ekskludering og andre former for krenking.

Barn lærer sosial kompetanse gjennom stabile, tydelige, varme, lydhøre  og omsorgsfulle voksne som ser barnet, og er opptatt av å tolke og finne ut av hva adferden betyr. Voksne som er opptatt av sin relasjonskvalitet og er bevist på gi barn gode relasjonelle spor i barns hjerter er viktig for utviklingen av sosial kompetanse.

Barnehagen er en viktig læringsarna der barn får hjelp og støtte til å hevde seg selv, få utvikle evnen til å forstå andres følseser og ta hensyn til andres føleser og opplevelser.

Vi må være gode rollemodeller gjennom å støtte opp under barns positive ,sosiale samhandling. Bekrefte det gode barna gjør i samspill med andre.