Relasjonskompetanse som forebyggende tiltak

Forskning viser at de ansatte i barnehagen sin relasjonskompetanse kan fremme eller hemme barns utviklingsmuligheter. De anattes kompetanse og evne til å inngå i positive og sensetive relasjoner til barn er en avgjørende faktor for kvaliteten i barnehagen.

Vi i Solhaugen barnehage SA har ulike relasjonsverktøy, som vi bruker når vi skal vudere og reflktere over vår egen relasjonskvalitet. Mange barnehager i Alver kommune sverger til DUÅ. I tillegg til dette har vi Solhaugen kompetanse i COS, ICDP og Dialog. Felles for disse verktøyene er at de skal hjelpe oss ansatte og andre omsorgsgivere ( foresatte) i å bli sensetiv i vårt samspill med barn. Det å være en god rollemodell for barn og vise vei for hvordan vi kan være sammen på en god måte vil fremme alle barns ,trygghet, trivsel, selvfølelse, selvhevdelse, kunne vise sosial kompetanse som empati,mentalsiering og inkludering. Det å tåle ulikhet og være nygjerrig på mangfoldet rundt oss er viktig å kunne for forebygge utenforskap. 

En viktig målsetting for ansatte er å forstå barns adferd uttrykksmåter og hjelpe dem til håntere føleser.

Et godt forebyggende arbeid handler i stor grad om å tilrettelegge for et godt oppvekstmiljø for alle barn. Solhaugen barnehage SA skal være helsefremmende og ha en forebyggende funksjon.  Dette viktige arbeidet må gjøres i samarbeid med dere foresatte, som Redd barna sier: Foreldre kan være gode rollemodeller ved å bygge gode relasjoner mellom barn, være bevist på at det vi sier betyr noe både på godt eller vondt, bidra til å lære barn å inkludere hverandre i lek, og trygge voksne skaper trygge barn. 

Samarbeid til alle barns beste er et nøkkelord.

Med hjarte for borna!