Mobbing i barnehagen hva er det?

I rammeplanen for barnehage er mobbing tatt inn som tema i kapittlet " Barnehagens verdigrunnlag " under livsmestring og helse, og barnehagen skal fremme vennskap og felleskap. " Barnehagen skal bidra til trivsel, livsglede mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing" ( Rpl.,2017,s.11). " personalet skal forebygge,stoppe og følge opp diskriminering ,utestening ,mobbing, krenkelser og uheldige samspillsmønstre ( Rpl.,2017,s.23)

Mobbing i barnehagen kan bli oppfattet som et individproblem, altså iboende egenskaper ved barnets personlighet eller vanske ( Lund,2018). Da kan det være lettere for voksne å fraskrive seg ansvaret for at mobbing oppstår. Nyere teori og forskning viser en dreining mot å forstå mobbing som en kontekstuelt utfordring som oppstår av dårlig sosialt miljø i gruppen. Søndergaard( 2019) peker på at mobbing er resultat av ulike krefter i barnegruppens sosial samspill. I dette perspektivet blir mobbing sett på som sosiale samspillsprosesser som er blitt vanskelig og ganske fastlåste.

Det er mange som blir overrasket når mobbing blir knyttet til barnehagebarn ( Helgesen,2018,s.19). Kan virkelig små barn eskludere noen fra et fellesskap? Ja, det kan de, men barn er i opplæring av sosiale kompetanse og trenger gode rollemodeller rundt seg. "Forskning på barns trivsel og medvirkning i barnehagen i Norge (fra NTNU,2012) viser at 12 % av barna sier at de ofte blir plaget av andre når de er i barnehagen. En barnegruppe som viser positiv samspill gjennom varme, respekt, inkludering og anerkjennelse versu en barnegruppe der det forekommer klyping, spark, slag blikk, grimaser, sårende ord, snakke stygt om andre, utestening fra lek. Det siste peker på sosiale mønstre som er på avveie og som trenger å bli styrket.Både foreldre og ansatte i barnehagen kan bidra til et godt og inkluderende barnefellesskap i barnehagen Gjennom et godt samarbeid og det å bry seg om andre barn, enn bare sitt eget barn. Si hei til alle, snakke hyggelig om andre barn og foreldre, bli kjent med de du ikke kjenner så godt, er det kun et bestemt barn som blir invitert hjem og kan du invitere andre? Det å pålegge seg selv en etisk taushetsplikt som foreldre ,der du er bevist på at det du ser av andre barn gjør og sier som ikke er positivt sprees ikke på bygda. Av respekt for barnet gjør du ikke det. Du vet at barn kan ha gode dager og dårlige dager, og du vet at vi sammen jobber til det beste for barna.

Ingrid lund (2015) beskriver den voksne sine holdninger og handlinger ,der anerkjennende voksne er forebyggende tiltak mot mobbing.Altså evnen til å være i nære relasjoner og være bevist sine holdninger og handlinger er i en særstilling for inkludering og forebygging av mobbing. Det å bli likt, respekt, og anerkjent er grunnleggende for mennesket ( van Manen,1993,s.61).

Å ha et positivt syn på barnet, se det gode i dem, støtt dem der de trenger det, vær tålmodig,raus og anekjennende. Vis dem vei gjennom humor, lek og glede.

Med hjarte for borna! Det er oss i Solhaugen barnehage SA